Milen Alempijević (1965, Čačak) je pripovedač, romansijer i esejista.
Piše o filmu, džezu i animaciji. Autor je desetak knjiga različitih
žanrova iz oblasti beletristike.
Važniji naslovi: Sreća
okupanog čoveka, priče (Filip Višnjić, Beograd,
2005); Šlustrik,
roman (Novi Albatros, 2012); Umetnost preterivanja,
eseji (Ludibundus, Čačak, 2014) i Dan kad je nestao Majls Evans,
studija (DKSG, Novi Beograd, 2016).
Priče
A5, 224 str.
Cena:
600 din.
Nakon romana Šlustrik,
svrstanog u uži izbor za NIN-ovu nagradu, Milen Alempijević se Konjskim širinama
vratio priči. Darovitost Alempijevićevog pripovedanja, bilo da je reč o
romanu ili pripovetkama, ogleda se upravo u ovim pričama o neželjenim
susretima, koje pred čitaoca dolaze s porozne granice u kojoj se
svakodnevica preobražava u fantaziju, životna drama u misteriju, a
ljudi od krvi i mesa u eterična, zlokobna i onostrana bića. Alempijević
s velikom strašću za detalj oslikava karakteristike svojih junaka, ne
prenebregavajući njihova etička i politička stanovišta koja ih nagone
na delovanja s najčešće fatalističkim ishodom. Posebnost ovih priča
jeste i dijaloško pripovedanje, kojim se, u interakciji više glasova,
oslikavaju stanja svesti i pogledi na svet naratora. Ovakav
pripovedački postupak, tipičan za dramsku i filmsku umetnost, čini
neonoar priče iz Konjskih
širina
uzbudljivim i atraktivnim za čitaoce. Često ovi razgovori liče na
vatromet džez improvizacija, na dijalog ravnopravnih instrumenata.
Geografske
širine između tridesetog i trideset petog stepena nazvane su u vreme
jedrenjaka „konjskim širinama”. Ekonomičnost i sažetost izraza jesu
Alempijevićeve „geografske širine” između kojih plovi, lišavajući se u
pričama suvišnog balasta. U apartnoj priči „Pet dana na otvorenom
moru”, Alempijević autopoetički poentira: „I ovo je neka vrsta
‘konjskih širina’: da bi uhvatio nejak dah spasonosnog vetra koji će ga
pomeriti, čovek se oslobađa nepotrebnog tereta. S tim što su mornari,
za razliku od pisaca, umeli, makar kradom, da puste po koju škrtu suzu
nad svojim vražjim poslom.”