Leonid Ivanovič Dobičin (1894-1936) prve priče je objavio 1924. godine
u
lenjingradskom časopisu Ruski
savremenik. U to vreme upoznao se s Čukovskim i drugim
piscima iz istog književnog kruga, kao što su Mihail Slonimski,
Venjamin Kaverin, Evgenij Švarc.
Njegove priče iz zbirki Susreti
s Liz (1927) i Portret
(1931) prikazuju sukob starog ruskog sveta s novom, sovjetskom
realnošću.
Nakon objavljivanja romana Grad
N, Dobičin je oštro kritikovan zbog formalizma. Po
završetku sastanka u lenjigradskom Udruženju pisaca, 25. marta 1936,
Dobičin je nestao. Pretpostavlja se da je izvršio samoubistvo, a
njegovo telo je nađeno nekoliko meseci kasnije u Nevi.
Priče
Preveo s ruskog
Duško Paunković
A5, 236 str.
Cena:
800 din.
Leonid Dobičin
(1894−1936), gledano
iz perspektive aktuelne recepcije, jedan je od najznačajnijih ruskih
pripovedača iz druge i treće decenije dvadesetog veka. U ovom periodu
su, pored njega, delovali i postigli svoje najznačajnije književne
rezultate mnogi izuzetni pisci. Leonid Dobičin se, među njima, ističe
originalnim viđenjem stvarnosti i načinom pisanja, zahvaljujući kojima
je ostvario znatan uticaj na savremenu rusku književnost.
Dobičin
nije napisao mnogo. Objavio je dve zbirke priča − „Susreti s Liz“
(1927) i „Portret“ (1931), te kratki roman „Grad En“ (1935). Pripremio
je još jednu zbirku priča „Materijal“ (1933), koja nije nikad
objavljena. Povest „Šurkina rodbina“ i još nekoliko preostalih priča
objavljeni su tek krajem osamdesetih – početkom devedesetih godina
prošlog veka. Njegove priče odlikuju minimalizam izraza, objektivacija
kazivanja (autor prikazuje ono što se neposredno vidi i dešava) i
„antipsihologizam“. Milivoje Jovanović konstatuje kako „Dobičinov
samostalni postupak u pričama nema književne prethodnike i podseća na
manir koji je u isto vreme u svetsku prozu uvodio Hemingvej“.
Na
osnovu objavljenih priča i romana, o Dobičinu se govorilo kao o piscu
„provincijskog kompleksa“. Međutim, naknadno objavljena dela umnogome
opovrgavaju tu teoriju. U povesti „Šurkina rodbina“ i priči „Divlji“
njegov književni postupak primenjen je na seosku problematiku.
(Postavlja se i pitanje kako bi se stvaralaštvo Leonida Dobičina
tematski razvijalo da je živeo duže). Konstante piščevog postupka su
sučeljavanje uobičajenog životnog toka i prelomnih istorijskih događaja
(ratovi, revolucija, njihove posledice), odsustvo idealizacije,
ironija, farsičnost, makabrični humor. Neuobičajenost i nemilosrdnost
njegovih zapažanja na neki način anticipiraju svet književnih junaka
Jurija Mamlejeva. Svakodnevica u Dobičinovom viđenju („sklop njegovog
uma je takav da vidi same besmislice“, Georgij Adamovič) zapravo je,
kao što primećuje Viktor Jerofejev, „samo polazna tačka filozofskog
osmišljavanja života“, i dodaje, parafrazirajući Adamoviča, „u kojem,
po njegovim predstavama, ima mnogo čistog apsurda“.
Dobičin je
poklanjao veliku pažnju svim formalnim aspektima dela, i zbog toga je
pisao sporo. Da bi napisao 600-700 reči bilo mu je potrebno najmanje
mesec dana. Zato svaki element njegovih priča, čak i grafički, ima
veliku težinu. Nastavljao je da radi čak i na objavljenim tekstovima i
time, unoseći neznatne stilske promene, stvarao varijacije, koje se
slobodno mogu smatrati posebnim delima. Iako je praktikovao „neutralno
pismo“, u njegovom pisanju primetna je snažna struja lirizma zasnovanog
na metrizovanoj prozi (najveća upotreba dvosložnog metra u ruskoj prozi
u XIX i XX veku).
Autobiografizam se takođe često pominje u vezi
s Dobičinom, i zato je potrebno da kažemo nešto o njegovoj netipičnoj
biografiji. O Dobičinu, čudaku i tragičnoj figuri, ostalo je vrlo malo
svedočanstava. Iako je bio osobito cenjen u lenjingradskim kolegijalnim
krugovima (pored porodice Korneja Čukovskog, koji ga je prvi objavio,
družio se s M. Slonjimskim, V. Kaverinom, J. Tinjanovom, J. Švarcem, M.
Škapskom i drugima), za svoga kratkog života dobio je samo dve
pozitivne recenzije u štampi (sve ostale su bile negativne). Bio je
najstarije od petoro dece u porodici sreskog lekara i babice. Rođen je
u gradu Ljucin u Vitebskoj guberniji (danas Ludz u Letoniji), da bi se
porodica uskoro preselila u Dvinsk (današnji Daugavpils u Letoniji, gde
se, nota bene, od 1991. godine održavaju naučne konferencije posvećene
Dobičinu), opisan u romanu „Grad En“. Školovao se na Sanktpetrburškom
politehničkom institutu. Petnaest godina živeo je i radio kao
statističar u Brjansku, gde se njegova porodica preselila pre Prvog
svetskog rata. Nakon prve publikacije u lenjingradskoj periodici deset
godina je pokušavao da se preseli u Lenjingrad, što mu je uspelo tek
1934. godine, da bi samo dve godine kasnije postao žrtva kampanje
protiv formalizma u umetnosti. Na sastanku lenjingradske organizacije
pisaca 25. marta 1936. njegov roman „Grad En“ kritikovan je zbog
„dekadentnog“ viđenja sovjetskog postrevolucionarnog društva i – da
apsurd bude veći – zbog društvenih pogleda njegovog doslovno
kratkovidog mladog junaka, koje su kritizeri interpretirali kao odraz
piščeve političke kratkovidosti, nakon čega je Dobičin ustao, izrazio
neslaganje sa izrečenim i tajanstveno nestao. Pretpostavlja se da je
izvršio samoubistvo, mada telo nikada nije pronađeno. U poslednjem
pismu Nikolaju Čukovskom Dobičin je napisao: „Nemojte me tražiti −
odlazim u daleke krajeve“. Njegova sudbina postala je metafora – tako
joj, recimo, pristupa Bora Ćosić u „Projektu − Kaspar“ (1998).
Ruski
pesnik Oleg Jurjev (1959−2018) objavio je apokrifno „Nepoznato pismo
pisca L. Dobičina Korneju Ivanoviču Čukovskom“ (2012). Taj
postmodernistički tekst nudi alternativnu verziju događaja, po kojoj je
Dobičin inscenirao samoubistvo, zaposlio se u obližnjem kolhozu
„Šušari“, proveo rat pod okupacijom, odslužio kaznu u logoru i ponovo
se zaposlio u istom kolhozu. Dobičin tobože piše pismo Čukovskom 1954.
godine, posle penzionisanja, a postskriptumi uz pismo sežu do 1994.
godine i predstavljaju, kao i tekst pisma, parodijski komentar na
opštepoznate i manje poznate činjenice iz istorije književnosti (poput
pretpostavke da je pesnik Nikolaj Olejnikov mogući autor romana „Tihi
Don“).
Iako je do devedesetih godina prošlog veka Leonid Dobičin
bio gotovo nepoznat, njegovo delo nesumnjivo pripada krugu ruske
klasike, a on sam, po rečima Viktora Jerofejeva, postao je „heroj ruske
književnosti dvadesetog veka koji se posthumno popeo na književni Olimp
brže čak i od autora „Majstora i Margarite“.