Književna radionica Rašić



Marija Stojanović




Marija Stojanović je rođena 1974. godine u Beogradu, gde je diplomiralana Katedri za dramaturgiju Fakulteta dramskih umetnosti.

Piše poeziju i drame, a ponekad i filmske i televizijske scenarije, te pesme za muziku savremenih kompozitorki i kompozitora.

Objavila je knjige pesama „Ja da nisam ja” (2009) i „Drugi grad” (2004); izvedene i/ili objavljene su joj drame „Pacolovac”, „Kraljevsko dvorsko američko zlato”, „Sigurna kuća”, „Gvozdene cipele”, „Petar Pan”, „Zenica oka”, „Trinaest” i „Pista za Šeherezadu”; radio-drama „Cveće” i nekoliko radio-dramatizacija; kao i slikovnica „Eva i flamingo” (2019).

Autorka je libreta za operu „Narcis i Eho”, teksta za muzičko scensko delo „Tesla – totalna refleksija” i još nekoliko pesama za muziku. Kao autorka teksta i izvođačica, učestvovala u poetskom performan- su „Široki plan grada”.

Prevodi s engleskog i srpskog jezika, između ostalog i savremene dramske tekstove (Kejn, Kušner, Krimp, Stopard, Harover, La Bjut, Marković i mnogi drugi), mjuzikle „Čikago” i „Kabare” itd.

Živi u Beogradu.





Pesme

A5, 80 str.

Cena:
500 din.


Kupite ovu e-knjigu u internet prodavnici Apple Books! Kupite ovu e-knjigu u internet prodavnici Kobo!

Kupite ovu e-knjigu u prodavnici Barnes & Noble! Kupite ovu e-knjigu u internet prodavnici Odilo!

Kupite ovu e-knjigu u prodavnici Scribd! Čitajte ovu e-knjigu u bilioteci Bookmate!

Kupite ovu e-knjigu u internet prodavnici CNP E-Reading! Čitajte ovu e-knjigu u bilioteci 24Symbols!







Pročitajte odlomak!


Iako se reč ljubav ne pominje ni u jednoj od četrdeset devet pesama, nema sumnje da se zbirka Metafizički rajsferšlus Marije Stojanović u osnovi može čitati kao ljubavna lirika. Ali tu postoji jedna začkoljica: nema u ovoj poeziji, čak ni u tragovima, pulp ili hertz osećanja, žudnji, strasti i pathosa. Ova trećemilenijumska crossover ljubavna poezija atraktivna je mešavina najrazličitijih životnih iskustava savremene žene koja se bori sa izazovima eklektičnog informacijskog i digitalnog doba koji bez pardona i iz korena menjaju i pojedinca i društvo. Poeziju Marije Stojanović karakterišu ispovedni ton i neposrednost izraza, upečatljive pesničke slike, žovijalan jezik, nenametljiv humor i autoironija. Naglašena pitanja o kontroverznom određivanju mesta i uloge žene u dominantno muškom svetu otvaraju se poput rajsferšlusa. To je, recimo, upečatljivo demonstrirano u stihovima: „U pesmama mnogih pesnika neretko se javljaju / Neke žene koje pesnici diskretno označavaju sa / Rekla si.“ Slobodu i samostalnost, koju niko i ništa ne uslovljava, lirski subjekt će dosegnuti tek kad – „u svojoj pesmi, konačno prerastem u rekla si“. Postati „Rekla si“, važna žena, rečita gospoja, ne predstavlja puki pesnički zanos, već put emancipacije koji vodi do raskidanja (samo)nametnutih fizičkih i duhovnih okova. Potraga za najintimnijim samoodređenjem i esencijom sopstvenog bića, hvatanje u koštac s demonima prošlosti i oživljavanje događaja iz detinjstva, pokušaj uspostavljanja kakvih-takvih emotivnih odnosa s partnerima (koji je istovremeno i privlače i odbijaju), osećaj samoće, otuđenja, pomanjkanja empatije i nežnosti, čine tematske okvire ove izuzetne kolekcije pesama.

Srđan V. Tešin



Puna desktop verzija ove stranice




KrR @ Instagram