Srđan V. Tešin (Mokrin, 1971) je studirao filozofiju i komunikologiju u
Beogradu. Diplomirao je na poetici kratke priče.
Objavio je dvanaeset knjiga.
Važniji naslovi: Sjajan
naslov za pantomimu (1997), Antologija najboljih naslova
(2000, 2013), Kazimir i
drugi naslovi (2003), Kroz
pustinju i prašinu (2005, 2008), Kuvarove kletve i druge gadosti
(2006, 2014, nagrada Borislav Pekić), Ispod crte (2010,
nagrada Društva književnika Vojvodine za knjigu godine, najuži izbor za
Andrićevu nagradu), Priče
s Marsa (2015, najuži izbor za književnu nagradu Zlatni
suncokret i Andrićevu nagradu), Gori
gori gori (2017) i Moje
(2019).
Priredio je sedam tematskih antologija, panorama i izbora kratkih
priča.
Roman Kuvarove kletve i
druge gadosti preveden je na slovenački i na makedonski
(dva izdanja), roman Kroz pustinju i prašinu na nemački, a zbirka priča
Ispod crte
na makedonski. Roman Gori
gori gori je objavljen u Hrvatskoj.
Proza mu je prevođena na desetak evropskih jezika.
Zastupljen je u domaćim i inostranim antologijama i izborima iz srpske
savremene književnosti. Njegova priča Where Is Grandma, Where Do You
Think She Hides?, iz zbirke Priče s Marsa,
uvrštena je u Antologiju
najbolje evropske priče američkog izdavača Dalkey Archive
Press.
Dobitnik je Medalje kulture za multikulturalnost i interkulturalnost
Zavoda za kulturu Vojvodine.
Član je Srpskog PEN centra.
Živi u Kikindi.
Roman
B6, 94 str. Cena:
320 din.
Tešin nam otkriva istinsku moć rečenice: ona je mini-fragment koji
korespondira sa makrokosmosom romana. Žanrovski, tematski i formalno,
Tešinova knjiga je negde na sredokraći između Heraklita i hiperteksta.
Vladislava Gordić Petković
Tipično
za uspele izdanke savremene istoriografske proze: autor koristi
potvrđene istine kao model za „prerušavanje“ činjenica, čime utvrđuje
razliku između istinskog i lažnog da bi je, uverljivošću postupka,
učinio nebitnom.
Igor Marojević
Tešinova
knjiga je, dakle, jedan od najnovijih i, nema sumnje, visprenijih
domaćih izdanaka zanatskog iskušavanja razuđenog (neo)borhesovskog
nasleđa. Skrupulozna i disciplinovana u okviru odabranog
modela, Antologija
najboljih naslova dodaje i poneki koloritni kamičak tom
lavirintskom mozaiku.
Tihomir Brajović
Tešinovi
bogati fragmenti grade tekstualnu mrežu iz koje nema spasa. Ovaj
pararoman je sazdan od mistifikacija i manipulacija tekstom, ali ne
obavezuje poetičku misao na spasenje. Ipak, daleko od svake aktuelne
budnosti, Tešin zahvata širinu sveta i dubinu vremena i tako
predstavlja iskustvo postojanja.
Aleksandar Jerkov
Antologija najboljih
naslova
[je] zbirka sačinjena od majstorski ispripovedanih priča od kojih svaka
staje u jednu jedinu rečenicu. Tu je mikroperspektiva pretvorena u
jednu fantastično funkcionalnu konciznost.
Slobodan Vladušić
Tešin
(je), pozivajući se na Herodota, relativizovao odnos fikcionalnog i
stvarnog i odredio svoju poetiku kao ironičnu vezu između realne i
fiktivne stvarnosti.
Damjana Mraović
Fragmentarnost,
citati, dokumentarnost, prava i fiktivna, igrarija i istina, vešto su
složeni u celine pisane po pesničkom zakonu [...], čime su izbegnute
zamke vulgarizacije, ponavljanja, monotonije ili preforsirane
artificijelnosti koja vodi u patetiku.
Ilija Bakić
Zbirka
eseja
U trenutku kada je moj grad odlučio da mu više nisam potreban ni
kao pisac ni kao novinar, internet me spasao gladi i siromaštva. Poziv
iz Građanskog lista
da budem
njihov kolumnista stigao je u pravi momenat. Činjenica da sam
antitalenat za gomilanje materijalnih dobara samo mi olakšava posao.
Onima koji se dobro ožene pisanje romana ide kao podmazano... Nakon
desetogodišnjeg pisanja, tekstova je bilo desetostruko više. Odabrao
sam 200, ali nisam uspevao da napravim knjigu jasno definisanih celina.
Na predlog urednika Vladimira Arsenića, u pomoć sam pozvao prijatelja
Nevena Ušumovića, istarskog književnika. On je surovo odstranio dve
trećine mog izbora. Pedeset tri kolumne podelio je u celine,
poglavljima dao naslove i napisao pogovor. U neku ruku, ovo je njegova
koliko i moja knjiga.
Srđan V. Tešin
Zbirka
priča
Ispod crte
je venac pripovedaka u kojem Tešin na scenu postavlja grupu likova koja
ostaje stalna u svim pričama. To su stanovnici jedne zgrade u predgrađu
zvanom Mars, svaki od njih izuzetan i upečatljiv, u grupi književnih
likova koja predstavlja društveni presek i prosek. Rekreirajući njihove
sudbine, težnje i osujećenja, uz mnogo humornih efekata i mračnih
tonova, autor indirektno, ali utoliko prodornije, analizira ponašanje
zajednice, u istorijskom okruženju iz kojeg još uvek nismo do kraja
izašli. Snaga Tešinove kritičke analize umnogostručava se odmakom od
realistike doslovnosti i metaforizacijom koja se s kraja ovog
pripovednog venca širi na celinu, dodajući bitan kvalitet specifičoj
težini ove složene kompozicije. Tešinovi Marsovci jesu naše ogedalo i
sud o nama, farsično smešni i utoliko strašniji.
Nagrada Društva književnika Vojvodine za knjigu godine 2010.
Roman
Uzbudljivo i duhovito
pripovedanje u
duhu avanturističkog romana. Govoreći o 90-tim, roman kazuje o
istorijskim, socijalnim i političkim, i erotskim avanturama, po
gradovima bivše Jugoslavije i Srednje i Istočne Evrope.
Roman
Provokativna
parodija u kojoj se pojavljuju poslednji dani jedne tiranije, tiranin
koji proždire svoje ministre, biznismeni koji dobijaju preteća pisma,
rasprave o tome kako napisati moderan roman, kao i uzbudljivi ljubavni
događaji junaka. Roman jednog od vodećih pisaca nove generacije u
srpskoj književnosti.