Živela je u Žegaru, Obrovcu, Obiliću i Beogradu, gde je završila V
beogradsku gimnaziju, osnovne i master studije Srpske književnosti na
Filološkom fakultetu Univerziteta u Beogradu. Radila je kao nastavnica
srpskog jezika i književnosti. U martu 2019. nastavlja studije u Kelnu.
Njena prva zbirka poezije Prostori (2019) nagrađena je 2018. godine
prvom nagradom književnog konkursa „Mak Dizdar“ u Stocu.
Uglavnom živi kao književni junak.
Poezija
A5, 88 str.
Cena:
500 din.
Željana Vukanac već u
naslovu U talasima tela
– čak i nominalno – ukazuje na dva najčešće pominjana pojma u zbirci:
telo se pominje čak dvadeset pet puta, a talas četrnaest puta! Ovi
brojevi ipak ne mogu biti puki statistički slučajevi („brojevi koji ne
znače nikome“), jer čulnost, seksipilnost, propadljivost, krhkost,
nestalnost, materijalnost, fluidnost, fizička zakonitost... jasno i
razgovetno prate asocijativnu liniju koja proizlazi iz ovog naslova.
Stih: „tvoje telo su talasi“ jeste kvintesenca cele zbirke, koja se
suštinski tiče intimnih, traumatičnih i prelomnih životnih trenutaka,
odnosno, ljubavnih, porodičnih i istorijskih okolnosti u kojima se,
najčešće nevoljno, zadesio lirski subjekt. Zbirka je izričito
koherentna, pesme su grupisane motivski i podeljene u četiri tematske
celine: na pesme koje na upečatljiv način govore o porodičnim odnosima
i drami izbeglištva („u tuđoj kući u tuđoj zemlji“ ili „naša nevina
postojanja / davala su snagu našim majkama / da se ne bace niz hladne
velebitske vode“), na ljubavne pesme koje na ogoljen način govore o
empatiji, seksualnosti, telesnosti i čulnosti („praviš talas čuđenja
oko sebe“ ili „je li to ljubav / što blješti osmehom / u maglovitim
mesecima tišine“) i na pesme o samopotrazi za identitetom („sve što smo
mi, samo nečiji klinovi za ovaj svet“), na koje se nadovezuju pesme
koje su motivski involvirane sa atributima mora, vode i talasa, koji,
svakako, imaju i dublji simbolički značaj u ovoj zbirci („tu, u tišini
pod talasima“ ili „volim te more / popiću te ako me ne primiš zauvek“).
Pesme u zbirci U
talasima tela
slede čvrst, unutrašnji, logični raspored, te je čitaocu lako da prati
razvoj i razradu pesničkih ideja. „O nepoznatom“, uz signifikantne
pesme „Ravnica“ i „Pravila kontracepcije“, čini okosnicu cele zbirke: u
njoj je sadržana klica svih budućih pesama. Ono nedokučivo, unutrašnje,
pesničko ja – kao nosilac suptilnih doživljaja, osećanja i raspoloženja
– nalazi se između Scila i Haribdi: detinjstva i prekonoćnog sazrevanja
(„ćilibarski grad u kojem spavam javio se nedavno u pesmi / čudovišta
iz detinjstva obojio u pank“), rodne grude i nomadstva („ubeđivala sam
te da nema ništa lepše / od hodanja tuđom zemljom“), usamljenosti ili
nemogućnosti života u dvoje ili u zajednici („ja sam usamljeni flamingo
u zoo-vrtu“ ili „moja su osećanja zaključana ispod betonskih vrata“).
Poseban korpus pesama čine one o izbegličkoj izolovanosti i
odbačenosti. Željana Vukanac potresno svedoči o tome u opominjućim
stihovima: „večnost je teška / i treba znati umirati / bog je daleko i
nema uši / a pravda slepa i opasno vitla mačem“. Ipak, optimizam i nada
se u svakoj od ovih pesama mogu nasluti. U talasima tela
Željane Vukanac je nepatvoreni amalgam egzistencijalnih nemira, emocija
i iskrenosti.